Helaas krijgt ook de huisartsenpraktijk tegenwoordig steeds vaker te maken met
agressie. Het gaat dan om schreeuwen, schelden, beledigen, bedreigen, fysieke
agressie en het toebrengen van vernielingen.
Wanneer u zich ziek voelt of wanneer een dierbare ziek is bent u misschien wat
ongeduldig en sneller boos. Dat begrijpen wij heel goed. Wij werken elke dag met en
voor zieke mensen. Het helpt ons beter als u niet boos wordt, maar uitlegt waarom u
zich zorgen maakt of waarom u iets sneller geregeld wil hebben. Wij kunnen dan met
u meedenken naar de beste oplossing. Maar ook wij zijn mensen en kunnen als
hulpverlener fouten maken. Als er dingen mislopen of als u het niet eens bent met de
aangeboden zorg, dan moet daarover gesproken worden. Dat is in uw belang maar
ook in dat van ons. Wij kunnen ervan leren.
Een wederzijds respectvolle relatie tussen patiënten en hulpverleners achten wij van
het grootste belang om u de beste kwaliteit zorg te kunnen leveren.
Spreek daarom u onvrede of boosheid altijd tijdig uit, zodat we samen tot een
oplossing kunnen komen.
Agressief gedrag is voor ons onacceptabel!
Agressie, op welke manier dan ook, accepteren wij niet. Alle voorvallen waarbij
medewerkers zich beledigd of bedreigd voelen, worden op papier vastgelegd en
besproken. In onze praktijk heeft een patiënt vaak als eerste met de
doktersassistente te maken, hetzij aan de telefoon, hetzij aan de balie. Zij is meestal
de eerste die beledigingen of bedreigingen te horen krijgt. De huisarts wordt hiervan
op de hoogte gesteld en zal beoordelen welke maatregelen genomen moeten
worden.
Dit kan betekenen dat er van de betreffende patiënt excuses verlangd worden of dat
er besloten wordt hem of haar niet langer als patiënt te accepteren. Dit laatste
gebeurt wanneer iemand steeds opnieuw de fout ingaat of als er zeer ernstige
bedreigingen plaatsvinden al dan niet met lichamelijk geweld of vernielingen. Wij
doen in dat geval dan ook altijd aangifte doen bij de politie.